Tuesday, August 9, 2011

Awak Tak Perlu Makan...

Daya fikir dan hati beristigfar.Astagfirrullahhal a'zim...
Nafsu yang masih liar ini merenggus.
Hati yang cuma ada sekelumit iman merintih. Ada air mata yang bergenang.
Sinis amat dialog itu.
"Awak tak perlu makan...awak kan tengah berjimat cermat..."
"awak kan berjimat...makan sahaja apa yang ada.."kata-kata itu tajam menusuk gegendang telinga dan sampai ke pangkal hati sambil ana lihat yang bercakap enak menjamah makanan tajaan Barat itu.

Ana tunduk. Memujuk sekeping hati dan teringatkan pesan serta suruhan Ilahi.Dunia ini ujian. Dia yang bercakap adalah ujian buat ana.

Sememangnya ana berjimat tentang makan. Tidak mahu membazir atau bermewah. Makan sekadarnya untuk ibadah. Bukan untuk bermewah apalagi bermegah. Jadi,maaf andai ana memang tidak mahu di ajak semudah-mudahnya menjamu selera secara berlebihan di restoran-restoran mahal.

Kerana dalam rezeki dan pendapatan yang ada,ada lagi hak mereka yang memerlukan dan dalam kesempitan.
Andai dengan harga RM5 ana dah mampu hilang lapar dan dahaga,kenapa nak dibazirkan RM35 ke RM55 untuk satu perut sahaja.

Saat ini,teringat kisah kezuhudan Nabi Muhammad SAW dan para sahabat. Salam Al - Farisy misalnya.

Kezuhudan Salman Al-FarisyAbu Nu'aim mengeluarkan dari Athiyah bin Amir, dia berkata,
"Aku pernah melihat Salman Al-Farisy ra. menolak makanan yang dihulurkankan kepadanya, lalu dia berkata, "Tidak, tldak. Kerena aku pemah mendengar Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,'Sesungguhnya orang yang lebih sering kenyang di dunia akan lebih lama laparnya di akhirat. Wahai Salman, dunia ini hanyalah penjara orang Mukmin dan syurga orang kafir'.Di dalam Al-Hilyah, 1/198, Bahagian terakhir dari hadits di atas, "Dunia ini hanyalah penjara orang Mukmin", merupakan riwayat Muslim.

dan saat ini ada titisan air yang panas mengalir pipi ana. Rabbi...ampuni kami kerana berlebihan-lebihan dalam urusan kami..berkati apa yang kami makan dan minum agar hati kami tetap lunak berpaut pada
cinta-Mu,tidak kalah dihenyak nafsu...ameen...

No comments: