BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 28, 2010

Bang Ee: Dia Amanah daripada Allah SWT...


Dalam kesibukan di tadika petang tadi,telefon menjerit nyaring minta diangkat...

Oh,mak yang call rupanya..mak jarang call melainkan ada perkara penting..

hati bergetar...apa gerangan berita dari teratak agaknya...


Salam bersambut..

Ya, mak?tanya ana..

Kakak, bang ee nak pegi jugak Kuala Lumpur ni? Buleh dak?

Ya mak..boleh ja...tak da masalah pun..Bang Ee dapat cuti ka?

Ha..dia dah mintak awal-awal cuti sebab nak pi kat kakak...

baik mak..takpa ja...

perbualan seringkas itu tamat setelah salam diucap...


dan berita itu membuat hati yang bergetar di sapa bayu sendu...

ada sebak yang berziarah ke laman hati...

ada kisah silam yang menari-nari di ruang minda..

dan akhirnya jernihan mutiara gugur jua...


ana menangis lagi hari ini...saat terkenangkan bang ee, murah ja air mata ni...

dia bukan seperti kita..dia insan istimewa..anugerah dan amanah Allah buat ana sekeluarga..

bang ee lahir saat mak derita meniti bahtera rumahtangga...

natijahnya, bang ee menjadi mangsa.

dan keadaan bertambah kalut setelah ana pula menjengah dunia..

perhatian untuk bang ee beralih arah...


bang ee tak sempat serasi dengan suasana di sekolah...

akhirnya bang ee tidak berpeluang melalui zaman kanak-kanaknya di sekolah...


dan saat ana bakal menerima ijazah nanti, pasti bang ee tersenyum tenang..inilah pengorbanan bang ee untuk ana....


dan harapannya, ana berkesemptan membela nasib bang ee..

mengutip kembali hari-hari pembelajarannya yang tercicir sebelum ini...


Impian ana untuk Bang Ee..

1. nak hantar bang Ee pergi sekolah pondok

2. upah cikgu khas ngajar bang ee hingga pandai

3. set up sebuah perniagaan untuk bang ee berdikari

4.bang ee dapat dibimbing menjadi hamba Allah yang soleh...

5. bang ee dapat ilmu asas sebagai seorang muslim.


insyaAllah...amen...

sayang bang ee sangat2...:)

Hadiah dari Sahabat....

Alhamdulillah...syukur lillah...
Jazakallahukhair buat ishah yang sudi updatekan entry bertajuk " JIHad Fisabilillah"..
Rasa sayang ja nak masuk entry baru...hadiah yang cukup bermakna :)..
dan saat berjauhan ini, hanya doa dan ingatan menjadi penguat ikatan ukhuwahfillah yang terjalin...Moga Allah SWT thabatkan dan tabahkan hati kita dalam gerak kerja Islam..InsyaAllah...

Sunday, September 26, 2010

Jihad Fisabilillah


Stand Up
Album :
Munsyid : Muadz Dzulkifli Al-Masaar
http://liriknasyid.com


"قم يا فلان فأذن أنه لا يدخل الجنة الا مؤمن"
"ان الله يؤيد الدين برجل فاجر"

Oh you stand up! say it together
None enters paradise save a true believer
Allah shall support this religion
With a sinful man with a wicked man

Some people see barriers
In classes and in colours
Some people are wiser
But some believe they are hollier

Feel the heart of everyone
See through our differences

You and I have the power
Think good of one another
So stand up and take our places
And do what we do better
Spend sometime to know ourselves
Help the other

Friday, September 24, 2010

Cikgu, Sebelum Kita Ada Dalam Perut Ibu Kita Tinggal di mana?

Allahhuakhbar!
Soalan tu datang dari bibir kecil Amirul semasa sesi berceita pagi semalam...
Hm,cikgu perlu cari maklumat ni...desis ana di dalam hati..
Baik, esok cikgu cerita tentang perjalanan kehidupan manusia dan dimana sebenarnya kita tinggal sebelum ada dalam perut ibu...InsyaAllah...Boleh ya?
OK,cikgu..jawab mereka beramai-ramai....

dan Alhamdulillah...selesai sesi pengenalan ringkas perjalanan lima alam yang manusia tempuhi secara ringkas dan sebatas daya fikir dan imaginasi kanak-kanak...

Sebelum kita ada di rahim ibu, kita ada di alam pertama yakni alam roh...
dan keadaan di alam roh ni adalah dalam rahsia Allah...cuma sedikit ilmu tentang alam roh ini Allah berikan kepada Nabi kita...Nabi Muhammad SAW...

Ana teruskan cerita setakat mana yang tahu...nampaknya memang
kena masuk pondok atau cari tempat belajar balik...rasa dhaif dan kurangnya ilmu....

Bantu hamba Ya Allah..ajarkan ilmu dari sisi-Mu, apa-apa ilmu yang baik untuk manfaat dunia akhirat hamba...ameen...

Tuesday, September 21, 2010

Gerbang Bahagia: Mengintai Mawaddah dan Rahmah



Alhamdulillah...syukur lillah...
Dengan izin dan rahmat kasih ILahi, salah seorang sahabat baik ana selamat melangkah ke alam pertunangannya..

Dua bentuk cincin yang tersarung di jari manis menjadi tanda dia kini bakal diberi pinjam dan diamanahkan kepada pemimpin serta imam bakal rumahtangganya kelak..:)



Dia yang mesra dipanggil mak su menerima cincin tersebut di teratak ayah bondanya di Legong, Baling hari raya ketiga baru-baru ini...

Sunday, September 19, 2010

Noktah Kembara di sini...

Noktah@kematian hanya pada jasad dan nyawa.Namun ruh kekal meneruskan perjalanan bertemu Allah hu Rabbi yang menciptakan kita semua...

Moga sebelum noktah itu, kita menghargai setiap detik waktu yang ada...
Bersabarlah diri...hidup untuk ILahi...
Tenanglah melangkah, kerana kita milik Allah...
Usah digundah pada apa yang tiada...
Segala rezeki dan takdirNya telah tertulis buat kita...
Apa yang penting kita usaha...
Cuba dan terus mencuba hinggalah kita dijemput pulang ke pangkuan yang Esa...
Moga pulangnya nanti bersama bekal amal dan taqwa...
InsyaAllah...

Setelah Koma.....noktah..

Allah...pasrah pada takdir ketentuan-Mu...
Jasadnya terbujur kaku..
Hanya nafasnya yang dibantu alat bantuan pernafasan singgah ke penglihatan ana.
Wajahnya pucat...sedikit membengkak..ALLAH...ana nyaris tidak mengenalinya..
Ana sendiri kaku di tempat berdiri...Sejuta rasa merajut emosi...
Dia koma di CCU, Hospital Muazam Shah Sungai Petani...
Teringat luahan hati ayahnya...
Dia hanya bernafas dengan mesin penyambung hayat...
Pak Cik reda dia pergi...
Harapan untuk dia yang mandi dan kafankan jenazah pak cik tak kesampaian...
Nampaknya pak cik yang akan mandikan dia...
Pak Cik redha...
dan setelah empat hari koma, dia pulang menyahut panggilan ILahi...
Allah...dia telahpun mendahului kami...
dan kami juga bakal mengikut jejaknya...
moga pulang kami dalam husnul qatimah...
amen.

Wednesday, September 1, 2010

Rukun Jual Beli

Suasana hening..para jemaah seakan-akan khusyuk berfikir. Semuanya diam membisu. Persoalan ustaz sebentar tadi juga singgah di fikiran ana.

Sebutkan pada ustaz rukun jual beli? pinta ustaz bersunguh-sungguh.

Ajaibnya, suasana tiba-tiba bertukar sepi sesepinya. Tiada langsung yang bersuara.

Ana turut terdiam seribu bahasa...
Rukun jual beli...macam pernah belajar, tapi dah lupa...

Allah... benar yang ilmu itu hanya ada di dalam buku, bukan di dalam amalan harian kehidupan sedangkan urusan belian dagangan ini satu keperluan.Boleh pulak terlupa rukunnya....Astagfirrullahhal a'zim...

Jadi, jom buat ulangkaji:

RUKUN JUAL BELI:

1. Ada penjual dan pembeli yang keduanya harus waras atau sihat akal fikirannya, atas kemahuan sendiri, dewasa/baligh dan tidak membazir@boros.

2. Ada barang atau perkhidmatan yang diperjualbelikan dan barang penukar seperti wang, dinar emas, dirham perak, barang atau perhidmatan lain.

3. Ada ijab qabul iaitu ucapan transaksi antara yang menjual dan yang membeli (penjual dan pembeli).

Tatkala Gagak Makan Tembikai...

30 Ogos 2010

Alhamdulillah...setelah bersusah payah memujuk hati dan menghadapi beberapa halangan dalaman, akhirnya ana bersama tiga orang rakan selamat memulakan perjalanan kami menuju ICT sebagai petugas bagi Program Semarak Kemerdekaan.

Terlalu banyak pengalaman yang dikutip sepanjang program terutamanya ketika Ekspidisi Dakwah GEMS. Namun, ana amat terkesima dan termenung panjang saat melihat seekor gagak yang hitam pekat melompat-lompat di pinggir jalan. Tiba-tiba sang gagak tersebut mematuk sepotong kulit tembikai. Berkali-kali...

Subhanallah,gagak makan tembikai ke? tanya ana kekaguman.
Tak tahu, jawab salah seorang sahabat ana bersahaja.

Dan senario gagak memakan tembikai terus menghantar ana ke daerah fikir.
Vegeterian kah gagak ni?
Gagak dah tak makan bangkai ke?
Isk, kenapa gagak ni datang berkali-kali dalam lintasan fikir ana?

lalu ana simpulkan pengajaran dari saat terlihat gagak makan tembikai:
1. Pilihlah makanan yang baik2...soal halal dan kebersihan serta baiknya makanan tu penting sangat.
2. Gagak pun dah tak makan bangkai atau sampah, jadi janganlah kita manusia ni main makan ja...dah tak kisah soal sembelihan ikut syariat @ makanan yang selamat untuk kesihatan.
3.belajarlah selalu daripada alam...mereka guru yang tidak berbicara namun paling setia mengajar kita...

Wallahhua'lam...