Thursday, May 20, 2010

Tinta Dari PUSPEN, Dengkil...


Alhamdulillah, setelah tersasar dari jalan yang sebenar, kami selamat tiba ke Pusat Pemulihan Narkotik(PUSPEN), Dengkil jam 10.30 pagi..Kami di sambut salah seorang sarjan..Taklimat bermula. Tapi, bukan rezeki kami melawat sel2 dan bangunan kediaman pelatih..Para pelajar yang kami bawa masih kanak2 Ribena.bawah umur sangat untuk kebenaran melawat bahagaian-bahagian khas PUSPEN.

Sesi yang kami tunggu. Suasana hening. Wajah tenang dua orang pelatih muncul di muka pintu. Salam diberi dan bersahut. Langkah mereka kemas di atur... Perkongsian penuh makna. Pesan diberi..dadah jangan sesekali di dekati. ANDA CUBA, ANDA SENGSARA.

Berikut sinopsis pesanan daripada mereka:
1) Bersabarlah berdepan kesusahan hidup.
2) Jaga pergaulan, pilih kawan2 yang baik, bebas dadah dan tidak rosak akhlak dan
iman.
3) Jangan sesekali mencuba larangan Allah...ANDA CUBA, ANDA SENGSARA.

Tiba-tiba ana diminta wakili sekolah memberi ucapan penghargaan dan ucapan terima kasih...Allahhuakbar!...Sejuk jugak tangan ni...Ada muhasabah yang berbisik...

"Pertamanya sama2lah kita panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana masih di beri nafas dan kehidupan. Selagi mana kita hidup, maknanya selagi itulah pintu rahmat dan kasih sayang serta keampunan dari Allah terbuka luas...Saudara yang dirahmati Allah..Kita semua di uji..dan untuk berhadapan dengan ujian, hanya Allah, jaminan Iman dan Islam sahajalah tunggak kekuatan kita. Harapannya, kita bersangka baik dengan Allah.OPtimis. Biar siapapun kita sebelum ini, kita minta Allah perbaiki diri kita..Seiringkan doa dengan usaha..kembalilah kita kepada Allah...selagi ada dia, kita tak akan pernah kecewa...buat para pelajar yang cikgu kasihi...perjalanan dan ujian kamu sangat mencabar.Kuatkan diri dengan iman...kembali pada Allah..hiduplah secara Islam sepenuh masa...Ambillah iktibar dan pengajaran daripada perjalanan hidup orang lain...Sekian..."

Muhasabah di relung hati...
Dedikasi khas buat semua warga PUSPEN yang berazam berubah...

Kalian bertuah. Diselamatkan Allah. Diberi peluang kedua. Membina kembali hidup atas sisa gelap lorong sirna semalam. Kesilapan semalamlah yang membuat kalian terdampar dan dipenjara. Tapi usah bersedih, kerana penjaralah tempat melentur nafsu buas kembali pada pencipta. Kalian tetap mulia selagi mana kalian keluar dari situ bersama bekal iman dan taqwa...Harapan tetap ada..Kita hidup bukan untuk manusia, tetapi hidup sebagai hamba-Nya...Jadilah kalian benih-benih baru yang tumbuh semula demi sebuah pengabdian seorang hamba pada Khalidnya...usah diguris semula luka noda semalam..Teruskan langkah bersama iman dan taqwa.

No comments: