Friday, April 2, 2010

Kerana Ini Jalannya…

Allahuakhbar…Lahaulawala quwatailla billah…hasbunallahhiwani’mal wakil…Allah..
Memang letih dan penatnya terasa. Menjadi seorang guru di kelas terakhir dan mengajar mereka yang tidak mahu di ajar menuntut kesabaran dan iltizam yang bukan sedikit.
Ana akui, diri ini bukanlah sesabar mana. Tambahan pula, kudrat suara ini bukanlah gegak-gempita. Tahap kebisingan gabungan 31 orang pelajar ana itu cukup menguji tahap kesabaran diri.
Akhirnya, biar kalam berbicara. Ana tuliskan semua arahan di papan putih.Macam cikgu kelas pendidikan khas pulak.
Mereka belajar di makmal. Sebelum keluar, ana sekat mereka di pintu. Ala-ala mengamuk meluahkan apa yang tersirat di minda. Harapannya mereka faham. Hm..kefahaman itu bukan milik mutlak guru. Kefahaman itu kurnia daripada ILahi..InsyaAllah..moga mereka faham..
Setelah melalui sekatan di pintu,
Pelajar: terima kasih, cikgu.
Pelajar : wa aini, lau se’.
Tak kisahlah apa-apa. Paling penting, ini jalannya.
Jalan dakwah dan tarbiyyah…
Selagi bernafas, medan pendidikan inilah wadah jihad dan pengabdian seorang hamba yang mengimpikan syahid dalam redha Rabbi…Ana bukanlah sehebat para srikandi ummah terdahulu, para sahabiah Rasulullah SAW…namun, besar harapan dan impian mengikut jejak mereka…Amin…
Kerana inilah jalannya…
Ana akan terus bersabar,
Bertahan, berfikir mencari jalan,
Menyampaikan khudwah dan pesan,
Menyeru mereka kembali mengenal Tuhan…
Moga, kelak ada dalam kalangan mereka akan menjadi Umar akhir zaman, ada klon saidina Uthman bin Affan, ada Khalid Al-Walid memimpin kebangkitan Islam di akhir zaman…Allahukhbar!!!

No comments: