Thursday, March 25, 2010

Syukur, Dah Solat Awal-awal..

Kelas pertama hari ini bermula jam 2.10 tengahari. Bermakna masih sempat solat Zohor dahulu sebelum masuk mengajar. Kelas bermula macam biasa. Pelajar Nampak enjoy dengan set induksi yang disediakan. Tapi sedihnya hampir satu per tiga pelajar ana tiada di kelas @ ponteng.
Tiba-tiba ada yang dengan selambanya jalan-jalan, jelling-jeling tengok kelas…Jadi, ana minta tolong dua wakil pelajar yang ada di dalam kelas pergi panggilkan si pemonteng tu..

Alkisahnya,, anak didik utusan ana ni dibelasah pulak. Siap datang gaduh sampai depan kelas. Panik, panik…rasa macam kering darah dalam badan ni..gugup pun ada. Al maklumlah. Budak lelaki bergaduh. Ana dah macam pelanduk di tengah-tengah. Mahunya nasib baik ja tak terkena sekali penumbuk.

Maka sibuklah menyelesaikan kes mereka. Rasa macam nak letak jawatan kaunselor ja apabila dah terpaksa bawa budak-budak ni menghadap guru disiplin..Memang di luar kawalan.
Sibuk punya sibuk, jam dahpun mengjangkau ke angka empat.

Ana melangkah ke bilik kaunseling. Sambil berjalan tinggalkan bilik GPK sempat lagi bermonolog sendirian…

Syukur, Ya Allah atas kesempatan yang di anugerahkan untuk hamba bersolat di awal waktu…Jika tidak pastilah rugi hamba menjadi orang yang terlewat memenuhi jemputan dan undangan dari-Mu….Alhamdulillah…

Pesan buat diri yang sering alpa dan saudara seakidah kesayangan ana. Cuba-cubalah dan usahakan untuk solat di awal waktu. Bukan apa bimbang andai apa-apa terjadi,kita terlewat solat atau tak berkesempatan solat langsung lantaran dah pun dijemput Izrail…
Maka, bersyukurlah apabila dah solat awal-awal…Alhamdulillah…

No comments: