Saturday, July 18, 2009

Air Tangan Dae’i

Suasana hening menyambut ketibaan kami. Gerimis yang menitis, bagai air mata para malaikat yang sedang khusyuk bertasbih memuji keagungan ILahi. Bayu pagi lembut menyapa jasad kami yang berbalut sepasang pakaian yang rata-ratanya berwarna jingga. Warna tema bagi peserta Program Kembara Dakwah Belia-belia Malaysia 2009.
Perkampungan Orang Asli Sungai Melut yang terletak di Dengkil itu kami ziarahi bersama misi menyampaikan dustur Ilahi. Terlalu banyak pengalaman yang ingin dikongsikan, insyaAllah satu persatu yang terdaya dengan izin dari Yang Maha Esa akan dinukilkan di sini.
Dalam kemeriahan acara sukeneka di padang, ana mengambil langkah mengundur diri. Keadaan diri yang baru sahaja pulih setelah mengalami alahan pada hari sebelumnya menuntut ana membataskan penggunaan tenaga.Isk, macam nak jimat bateri ja...Apa-apapun, destinasi yang membolehkan ana membantu, tentulah di dapur. Tugas pembantu kan taklah seberat mana. Setibanya di dapur, rupa-rupanya dah ada dua orang peserta belia membantu...
Subhanallah, syukur pada-Mu, Ya Allah, masih ada para dae’i muda ini yang sedia membasahkan tangan untuk menyediakan hidangan buat semua yang hadir.
Sambil-sambil sediakan rencah tu, jangan lupa baca doa ya, minta Allah lembutkan dan bukakan pintu hati mereka kepada Islam”pesan ana bersama hadiah senyuman keharuan melihat kegigihan belia-belia PERSAK dan AJK dari JAKIM bertungkus-lumus memasak.
Sesungguhnya besarlah harapan agar usaha para dae’i ini memjadi iftitah atau permulaan kepada lembutnya hati insan. Air tangan dae’i diharap menjadi rencah terbaik menawan hati insan-insan yang mencari jalan pulang mengenal Allah Ya Rabbul Izzati... Dakwah bukan sekadar berceramah dan duduk selesa di tempat sendiri. Tapi dakwah masa kini menuntut kita berusaha meladeni keperluan asas yang hakiki. Jika makanan jadi santapan jiwa, izinkanlah air tangan dae’i menjadi pencetus wacana manusia melihat indahnya akhlak Islam yang murni ini...

Catatan: Tahniah kepada Shahrul dan sahabat yang ambil tender uruskan ayam...dah macam upin dan ipin...ayam...

No comments: