Monday, March 19, 2012

Saya Mahu Pulang...

Bismillahirrahmanirrahim...
Lahaulawala quwatailla billah....

"Saya mahu pulang"itulah dialog anak didik ana yang diiringi linangan air mata dan sedu sedan.Tangan digenggam erat.Bukti menahan perasaan dan beban di jiwa.

"Saya tidak suka tinggal di sini. Saya tidak dapat sesuaikan diri."ulas mereka tanpa diminta. Ana layan rintihan hati mereka.Hujah demi hujah dan bait kata mereka mencari alasan ana dengar. Sesekali ana persoalkan semula.

Jika benar kamu mahu pulang ke tempat asal.ke tempat yang pernah kamu lalui dulu,silakan. Cuma sebelum itu,berfikirlah sejenak dan bertindaklah.

Dalam membuat keputusan,letakkan kehendak Allah di hadapan.Fahami takdir Allah. Carilah hikmah di tempat kamu menetap kini.Bukan asyik mengenang memori dan menjalin harapan pada hari lalu yang tidak mungkin di ulang lagi.

Yakinlah. Allah Maha Tahu akan kemampuan diri-Mu.Apa jua yang berlaku itu pastilah atas kehendak-Nya. Kita punya usaha,Allah pula Maha Kuasa. Usaha kita juga terjadi dengan rahmat pertolongan-Nya.

Anak didik cikgu.Benar, kita mahu pulang. Semua kita akan pulang kepada-Nya,bukan pulang mengulangi hari- hari usia pinjaman Ilahi yang berlalu pergi...

Jika mahu pulang,pulanglah sebagai syuhadak kebangaan makhluk di langit dan kebahagiaan makhluk di bumi lantaran pernah memiliki anak pejuang yang mati di jalan deen Ilahi...

Allah...Allah...hu Ya Allah....
Allah...Allah...hu Ya Allah....
Allah...Allah...hu Ya Allah....

No comments: