Thursday, January 13, 2011

Pesona Dunia Part 1

Ya Rahman,Ya Muhaimin…peliharalah hati dan lidahku, perbaiki akhlak dan butir bicaraku, perbaikilah hubunganku dengan-MU,Ya Allah hamba merayu…Jangan biarkan dunia dan hidup ini menipuku….Jadikan daku hamba yang tenang dan redha menerima takdir iradat-Mu,tekun berbakti sebelum tiba dengan selamat ke pangkuan-Mu…amin…Ya Rabbal A’lamin…

Allah…begitu halus nikmat dunia datang berbisik dan menyapa,membelai hati dan mampu membuat siapa sahaja yang leka terpedaya.
Hm,hati mana yang tidak teringin pergi berlibur.Bercuti. Berjalan – jalan atau bersiar-siar penuh santai. Alangkah gembiranya hati jika dapat menikmati saat-saat itu. Namun, mujurlah iman cepat-cepat berbicara…Bukankah bagi setiap mukmin itu, kebahagiaan dan kegembiraannya ada pada hati. Dia bahagia dan tenang bersama Allah. Tidak perlu pergi berhibur di mana-mana. Tempat di mana bumi dia berpijak dan langit yang di junjung, di situlah dia menggapai damai. Langkahnya tidak memintas hak orang lain. Bahagianya tidak menzalimi insan lain. Nikmat dunia sedikit pun tidak akan menjadi batu penghalang ikhlasnya memegang amanah.
Tidak mengapa, tiap langkah juga rezeki dan segalanya dari Allah SWT…saat diizinkan, segalanya mudah, namun andai bukan takdir dan rezekinya, kita sebagai hamba teruskan usaha….:)

No comments: