Tuesday, October 5, 2010

BoBo...

Allahhuakbar!

Seharian malah bawa ke malam ana dan Mak Su berada di tadika. Kerja-kerja menyiapkan hidangan bagi rumah terbuka bukan mudah rupanya...Jujurnya inilah pengalaman pertama membuat sekian banyak kerja-kerja rumah,masak-memasak...Penat sangat rupanya..

Jam di Seri Kembangan ni dah pun berinjak ke angka 11.00 malam..InsyaAllah, kerja-kerja hampir siap.Akhir sekali ana jinjing plastik sampah ke luar..

Subhanallah....

Comelnya dia...KUCING yang selalu lepak di kawasan tadika ana. BOBO ana namakan dia...tak tahulah kenapa, tapi ana bahagia dan senang ja nak panggil dia BOBO...:)

MasyaAllah...

Matanya tepat merenung ana.

Bobo, lapar ? tanya ana..

Ops,lupa..dia kucing...mana boleh cakap.Mujur dia tak jawab cakap ana..Kalau tidak, alamat sesaklah nafas; terkejut..he2...)

Kesian...Allah Yang Maha Pemurah kurniakan rasa kasihan yang membuak-buak di hati ini. Allah...sayu dan kesian sungguh merenung matanya...Bobo tak leh cakap.Tapi dia bertuah jadi kucing.Tak da amanah. Tak da taklifan. Tak da dosa paling utama.

Mak su, Bobo lapar..ada makanan tak?

Bila dia bagitahu? Hai dah faham bahasa kucing ke?

Dak cek...rasa-rasa dan teka ja..Bobo tengok Mak Lang penuh harapan..nak makanan.

Lalu, seketul ayam yang sebahagiannya di jamah Mak Su ana beri pada Bobo...

Dia menggonggong ayam tersebut dan hilang di sebalik kepekatan malam.

Allah..itu rezeki Bobo malam ni..

Syukur Ya Allah diberi peluang menjadi wasilah @ penyampai rezeki kepada makhluk-Mu..tak dapat nak bersedekah dengan manusia..harapannya membantu haiwan ini dikira sebagai amal jariah...ameen..

Hm, sebenarnya kucing dan haiwan ni pun selalu berdoa kepada Allah.

Pernah dikisahkan seorang a’bid pernah terlantar sakit disebabkan doa seekor burung dan dia disembuhkan dengan izin Allah lantaran doa seekor ibu kucing.

Pengajarannya; jom rajin-rajinlah bersedekah samada kepada manusia atau haiwan.

Jangan membazir,terutamanya makanan dan masa (umur) sebab membazir amalan syaitan.

Berlakulah ihsan kepada semua makhluk Allah yang baik dan tidak mengundang mudarat. Mereka ada hak dan rezekinya di bumi ini..

Sekian, kita jumpa lagi Bobo..Selamat beramal.

No comments: