Friday, August 14, 2009

Saat Menatap Wajah Kalian

Alhamdulillah…selesai kembara diri yang dhaif ini bersama saudara-saudara seakidah yang amat disayangi. Program Bas Belia Mabims 2009 telahpun tinggal kenangan dan sejarah. Terima kasih dan setinggi- tinggi penghargaan buat semua sahabat dan teman yang mendoakan dan memberi sokongan.
Deman dan terasa lemah seluruh tubuh. Moga-moga sakit ini menjadi kifarah penebus dosa. Buku dan nota-nota bagi subjek Pengujian dan Penilaian ditatap sepintas lalu.Kepala terasa berat dan dengan bekal tawakal setelah hanya secebis usaha, ana dan Umie melangkah ke fakulti. Exam 9.30 malam…Syukur sekali lagi. Sempat untuk mengawali waktu “dating berjemaah” .
Aishah dan Syida sebenarnya lebih dulu setia menanti di surau. Salam menjadi mukadimah pertemuan. Khabar diri masing-masing ditukar.Tiba-tiba ana lihat ada air jernih yang mengalir di pipi salah seorang daripada mereka.
Sahabat...menangiskah dirimu?
Kepalanya mengangguk lambat-lambat. Terlihat berat dan perit jiwanya berhadapan ujian...Exam dunia ini bukan persoalan utama, namun hisab di akhirat yang perlu diingat bersama dan saat menatap wajah kalian, teringat ana pada janji Tuhan bahawa kehidupan ini hanya sekadar ujian bagi melihat siapa hambaNya yang paling teguh dan kekal berpasak pada roh keimanan...

No comments: