Monday, March 19, 2012

Saya Mahu Pulang...

Bismillahirrahmanirrahim...
Lahaulawala quwatailla billah....

"Saya mahu pulang"itulah dialog anak didik ana yang diiringi linangan air mata dan sedu sedan.Tangan digenggam erat.Bukti menahan perasaan dan beban di jiwa.

"Saya tidak suka tinggal di sini. Saya tidak dapat sesuaikan diri."ulas mereka tanpa diminta. Ana layan rintihan hati mereka.Hujah demi hujah dan bait kata mereka mencari alasan ana dengar. Sesekali ana persoalkan semula.

Jika benar kamu mahu pulang ke tempat asal.ke tempat yang pernah kamu lalui dulu,silakan. Cuma sebelum itu,berfikirlah sejenak dan bertindaklah.

Dalam membuat keputusan,letakkan kehendak Allah di hadapan.Fahami takdir Allah. Carilah hikmah di tempat kamu menetap kini.Bukan asyik mengenang memori dan menjalin harapan pada hari lalu yang tidak mungkin di ulang lagi.

Yakinlah. Allah Maha Tahu akan kemampuan diri-Mu.Apa jua yang berlaku itu pastilah atas kehendak-Nya. Kita punya usaha,Allah pula Maha Kuasa. Usaha kita juga terjadi dengan rahmat pertolongan-Nya.

Anak didik cikgu.Benar, kita mahu pulang. Semua kita akan pulang kepada-Nya,bukan pulang mengulangi hari- hari usia pinjaman Ilahi yang berlalu pergi...

Jika mahu pulang,pulanglah sebagai syuhadak kebangaan makhluk di langit dan kebahagiaan makhluk di bumi lantaran pernah memiliki anak pejuang yang mati di jalan deen Ilahi...

Allah...Allah...hu Ya Allah....
Allah...Allah...hu Ya Allah....
Allah...Allah...hu Ya Allah....

Ziarah Menyubur Ukhuwah Menjalin Mahabbah

Bismillahhirrahmanirrahim....
Subhanallah...Alhamdulillah,Allahhuakhbar!

Terima kasih dan salam penghargaan buat mak yang memahami dan mengizinkan kakak bertemu dengan sahabat-sahabat dan bercuti di rantauan.

Terima kasih buat semua sahabat2 yang sudi menerima ziarah ana dan mengisi kembara ukhuwah sepanjang musim cuti sekolah yang lepas.

Allah...benar janji-Mu,dalam kelelahan kembara dan ziarah itu,Kau hadiahkan kemanisan ukhuwah dan ketenangan menjalinkan mahabbah bersama sahabat,teman dan saudara seakidah yang Kau anugerahkan.

Ya Allah,moga Kau temukan semula kami dalam redha dan rahmat kasih-Mu.
Amin,Ya Rabbal A'lamin...

Wakil Izrail

Bismillahirrahmanirrahim...
Lahaulawala quwatailla billah....
Inna lillahhi wainna ilai hira ji un'...

Bilik kaunseling sepi.Hanya bunyi jarum jam berdetik dan bunyi desiran penyaman udara menemani ana petang ini.

Tiba-tiba terbang seekor nyamuk.Refleksinya kedua tangan anugerah Allah ini ana angkat.

Zapppp!Tamparan mengena.Nyamuk yang tadinya bebas terbang,hampir lenyek di telapak tangan ana. Inna lillahhi wainna ilai hira ji un'... Ada malaikat maut yang datang menjenguk. Izrail yang bertanggungjawab mengambil nyawa nyamuk itu dan seluruh makhluk.

Allah...tangan dan pergerakan ana hanyalah asbab dan wakil.....

Thursday, March 1, 2012

Ina,Wani Rindu...

Bismillahirrahmanirrahim...
Subhanallah,Alhamdulillah,Allahhuakhbar!

Assalamua'laikum wbth...

Ina....wani rindukan ina...rindu saat dulu-dulu...bercerita,keluar pergi taa'lim sama-sama...keluar "dating"...:)rindu nak berkongsi cerita dan rasa.

Jazakallahhukhair atas semuanya...keprihatinan,masa,nasihat dan peniup semangat dan kekuatan saat diri ini kelelahan berenang dalam samudera ujian. Terima kasih,Ina.Wani amat hargainya.Moga Allah berkati dan permudahkan segala urusan Ina.Gembira membaca tulisan Ina. Coretan itu menjadi penawar rindu...:)