Friday, June 12, 2009

TUDUNG LABUH vs AURAT

Teman dan saudara seakidahku …Masihkah kalian ingat detik penuh kepiluan, saat kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW menghembuskan nafas terakhir dengan panggilan ummati…ummati…ummati…Tapi kini, bagaimana pula sahutan kita saat Rasulullah tinggalkan Al Quran dan As Sunnah sebagai pedoman dan panduan?Dalam kesibukan perjuangan menuntut ilmu ini misalnya, apakah kita berkesempatan mengamalkan sunnah baginda demi meraih secebis keberkatan?keberkatan…bukan sekadar untuk ejaan, tapi suatu anugerah yang diperlukan untuk menggapai kejayaan. Kejayaan yang seruan untuknya kita dengar lima kali seharian tatkala azan…kejayaan di sini dan kejayaan di negeri abadi.
Namun, sebelum tiba ke destinasi terakhir itu, ujian akan tiba silih berganti. Biarpun siapa kita, tiap yang bernama manusia akan teruji. Contohnya bertudung labuh untuk menutup aurat, tapi diri terjebak maksiat.Hakikatnya, bertudung labuh bukan bermakna akidahnya bagus dan sempurna, tapi inilah jendela bagi aurat, aurat pula jendela bagi maksiat.. Jika tergamak mendedahkan aurat pada umum, bermakna sanggup juga membuka jendela bagi kemaksiatan. Tetapi andai jendela tertutup, pintu amukan nafsu dan kekisi hasutan syaitan tetap ada. Hal ini bermakna, insan bertudung labuh juga makhluk biasa yang kadang kala gagal mengemudi bahtera nafsu dan bisikan noda. Walau bagaimanapun, itu bukan tiket untuk membuka aurat dan menghukum seluruh peribadinya.
Selaku makhluk ciptaan yang mulia lantaran akal yang dikurniakan, tentu kita dapat memahami jalan-jalan syaitan memasuki hati. Salah satu daripadanya ialah hubungan intim seorang wanita dan lelaki ajnabi atau bercouple . Tatkala couple ini bertemu, ingatlah teman ketiga mereka ialah syaitan yang gigih memperindah jalan ke lorong neraka.Andai diri tahan azab dan seksa di negeri sana, ketuklah minda, pilihlah jalannya… jalan selamat menutup aurat dan tinggalkan maksiat atau….
Cantik pakai tudung labuh,kerana perkara terpenting bukan sahaja cantik luaran tetapi cantik dalaman.Tetapi lebih indahnya kalau cantiknya akidah dan akhlak.

No comments: