Friday, June 12, 2009

Aku Ingin Hati Yang Kuat

Aku ingin hati yang kuat,
Yang tabah untuk berjuang,
Yang ikhlas untuk berkorban,
Yang istiqamah dalam ketaatan,
Yang berani menentang kebatilan…

Aku ingin hati yang kuat,
Yang gigih menyampaikan dakwah,
Yang qanaah menempuh susah,
Yang pasrah dalam bermujahadah,
Yang redha dengan keputusan Allah…

Sukida Camp: 11 November 2008 .9:40 am

RINTIHAN CINTA

Wahai Tuhanku…izinkan daku,
Menjadi tetamu di mihrab cinta-MU…
Merintih sayu, meratap pilu,
Pada dosa dan kealpaan dulu…

Wahai Tuhanku…izinkan daku,
Menjadi tamu ke daerah nasuha pada-MU…
Memohon dan meminta,
Agar masih ada ruang kebebasan dari an-nar yang sengsara…

Wahai Tuhanku… izinkan daku,
Menangis pada hamparan sejadah di hadrat-MU,
Merayu redha-MU, menggemis cinta dari-MU…

Wahai Tuhanku…izinkan daku,
Melayar bahtera kelanaku…
Melunaskan segala rinduku pada-MU,
Menuju pulau cinta milik-MU,pemilik segenap cinta…

5 Mei 2009,
Kamar As Sakinah, Masria...
1:59 am

Madah Ibnu Qayyum

Dalam hati manusia ada KEKUSUTAN,
Tidak terurai kecuali MENERIMA KEHENDAK ALLAH…
Dalam hati manusia ada KEGANASAN,
Tidak hilang kecuali BERJINAK DENGAN ALLAH…
Dalam hati manusia ada KESEDIHAN,
Tidak hilang kecuali seronok MENGENAL ALLAH dan baik muamalah dengannya…
Dalam hati manusia ada API PENYESALAN,
Tidak padam kecuali REDHA dengan suruhan, larangan dan qadha Allah serta BERSABAR hingga menemuinya…
Dalam hati manusia ada HAJAT,
Tidak terbendung kecuali dengan KECINTAAN padaNYA ,MEMOHON kepadaNYA,
sentiasa BERZIKIR kepadaNYA, IKHLAS sebenarnya kepada Allah…
Andai dunia dan seisinya diberi tidak akan dapat membendung si insan itu…

(madah Ibnu Qayyum menerangkan hakikat dan sifat hati manusia.
Dipetik dari Kitab Madrij Al-Salukin )

TUDUNG LABUH vs AURAT

Teman dan saudara seakidahku …Masihkah kalian ingat detik penuh kepiluan, saat kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW menghembuskan nafas terakhir dengan panggilan ummati…ummati…ummati…Tapi kini, bagaimana pula sahutan kita saat Rasulullah tinggalkan Al Quran dan As Sunnah sebagai pedoman dan panduan?Dalam kesibukan perjuangan menuntut ilmu ini misalnya, apakah kita berkesempatan mengamalkan sunnah baginda demi meraih secebis keberkatan?keberkatan…bukan sekadar untuk ejaan, tapi suatu anugerah yang diperlukan untuk menggapai kejayaan. Kejayaan yang seruan untuknya kita dengar lima kali seharian tatkala azan…kejayaan di sini dan kejayaan di negeri abadi.
Namun, sebelum tiba ke destinasi terakhir itu, ujian akan tiba silih berganti. Biarpun siapa kita, tiap yang bernama manusia akan teruji. Contohnya bertudung labuh untuk menutup aurat, tapi diri terjebak maksiat.Hakikatnya, bertudung labuh bukan bermakna akidahnya bagus dan sempurna, tapi inilah jendela bagi aurat, aurat pula jendela bagi maksiat.. Jika tergamak mendedahkan aurat pada umum, bermakna sanggup juga membuka jendela bagi kemaksiatan. Tetapi andai jendela tertutup, pintu amukan nafsu dan kekisi hasutan syaitan tetap ada. Hal ini bermakna, insan bertudung labuh juga makhluk biasa yang kadang kala gagal mengemudi bahtera nafsu dan bisikan noda. Walau bagaimanapun, itu bukan tiket untuk membuka aurat dan menghukum seluruh peribadinya.
Selaku makhluk ciptaan yang mulia lantaran akal yang dikurniakan, tentu kita dapat memahami jalan-jalan syaitan memasuki hati. Salah satu daripadanya ialah hubungan intim seorang wanita dan lelaki ajnabi atau bercouple . Tatkala couple ini bertemu, ingatlah teman ketiga mereka ialah syaitan yang gigih memperindah jalan ke lorong neraka.Andai diri tahan azab dan seksa di negeri sana, ketuklah minda, pilihlah jalannya… jalan selamat menutup aurat dan tinggalkan maksiat atau….
Cantik pakai tudung labuh,kerana perkara terpenting bukan sahaja cantik luaran tetapi cantik dalaman.Tetapi lebih indahnya kalau cantiknya akidah dan akhlak.

Pesan Buat Diri…(Ya Allah kuatkan kami pada jalan ketaatan pada-MU)

InsyaAllah, setiap detik yang berlalu dari tiap bilahan saat dalam kehidupan sesingkat ini mahu dipenuhi dengan amal kebaikan .Namun, acapkali kelalaian datang bersinggah ke laman hati. Oh kelalaian, pergilah dari daerah hati ini yang memburu cita menjadi daie.
Ana teringat pada bait aksara yang dihantar oleh seorang sahabat tercinta, ”Sesungguhnya daei yang sebenar adalah lebih kuat dari hakikat alam dan keseluruhannya. Ketika alam ini hancur, cita-cita daei untuk menyampaikan Islam tidak pernah hancur ...(Syed Qutb) ” Ana bermonolog pada diri. Menjernihkan nawaitu sebelum turun ke lapangan ummah. Bertemu anak-anak remaja Islam yang sedang mekar meniti sonata zaman awal remaja. Jujur ana katakan bahawa setiap kali halaqah baru mahu dibentuk dalam mana-mana nadwah atau kem yang dihadiri, pasti hati ini bergetar hebat. Jantung terasa bagai berhempas pulas melaksanakan tugasnya.
Masakan tidak, dengan keadaan diri yang teramat dhaif ini sudah pasti bukan upaya ana mengubah hati-hat manusia. Tapi atas sandaran harapan dan keyakinan pada janji ILLahi, ana akan teruskan cita sebagai daei. Berusaha menabur benih kesedaran, membangunkan mereka yang terlena dalam buaian kelalaian...
Wahai anak-anak akhirat di muka dunia, bangunlah dari lena. Lunakkan hati kalian pada jalan mengenal Tuhan, yakinlah saat hatimu disentuh dengan Nur ILLahi, tiada lagi yang akan menjadi rindu dan curahan cinta mu selain mengenal Allah hu Rabbi yang menjadikan dirimu dan seluruh alam ini ...Wallahua’lam...

Thursday, June 11, 2009

Bismillahirrahmanirrahim…(Jangan Bunuh Nyamuk)…

Buat saudara seakidah yang dikasihi, pesan seorang ustaz, jangan bunuh nyamuk atau cicak hatta semut sekalipun di dalam masjid kerana jasad haiwan-haiwan ini akan menjadi bangkai yang akan mengotorkan masjid… Jadi, kalau terjumpa haiwan-haiwan ini yang telah mati, sila keluarkan ia dari masjid. Semoga keikhlasan perbuatan memelihara kebersihan rumah Allah SWT diberkati...latihlah diri untuk buat perkara kebajikan yang kecil jika belum mampu berhijrah secara total.Mudah-mudahan apabila jasad terlatih dengan kebaikan, hati pula bakal dilunakkan pada jalan ketaqwaan...InsyaAllah...

Monday, June 8, 2009

Dengan Nama-Mu, Ya Allah...Ya Rahman, Ya Rahim...

Alhamdulillah, selawat serta salam ke atas rasul junjungan mulia, Nabi Muhammad SAW...InsyaAllah, bait-bait aksara tanpa suara ini hadir ke laman maya bersama harapan meneruskan usaha menyampaikan dan berkongsi...semoga coretan dhaif di laman ini dapat menjadi iftitah atau titik permulaan bagi hati-hati yang dilunakkan dalam mencari cinta hakiki kepada Allah yang Maha Menciptakan segalanya...